Yaqinda Vazirlar Mahkamasining meva-sabzavot eksporti narxlarini tartibga solish to'g'risidagi qarori O'zbekiston meva-sabzavot biznesi mutaxassislari va meva-sabzavot sektori mutaxassislarini xavotirga soldi. Ular eksportni qo'lda boshqarish utopiyasiga qaytish korruptsiya uchun yangi imkoniyatlar yaratishini hech kimga o'xshamaydi, ammo bu sohaga hech qanday yordam bermaydi.
"Endi mamlakat hukumati sabzavot va mevalar uchun tavsiya etilgan eksport narxlarini belgilaydi va agar Real sotish narxi 20% yoki undan past bo'lsa, u holda mahsulotni eksport qilish ishlamaydi", deb hisoblaydi eastfruit tahlilchilari.
Bundan tashqari, tartibga solinadigan sabzavot va mevalar ro'yxati noma'lum – u 2024 yil 1 maygacha tasdiqlanadi. Ehtimol, mamlakatning barcha asosiy eksport pozitsiyalari davlat tomonidan tartibga solinadigan narxlar ro'yxatiga kiritilishi mumkin.
"Davlat tavsiya etilgan narxlarni haftada bir marta yangilashni taklif qiladi, ammo ularni aniqlash mexanizmi iloji boricha xiralashgan. Xususan, hatto O'zbekistonning xorijdagi diplomatik vakolatxonalari ham tashqi bozorlarda narxlarni belgilashda ishtirok etadi", – deya hayratda qoldi ekspertlar.
Bir qator sabablarga ko'ra sabzavot va mevalar uchun bunday narx nazoratini amalda qo'llash mumkin emas. Bu erda eastfruit argumentlari:
1. Sabzavot va mevalar, ayniqsa O'zbekiston eksportga ixtisoslashgan dastlabki mahsulotlar narxi bir hafta ichida tez-tez o'zgarib turadi.
2. Bir xil turdagi sabzavot yoki mevalarning narxi xilma-xillikka, kalibrga, qadoqlashga va boshqa ko'plab parametrlarga bog'liq va 3-5 yoki undan ko'p marta farq qilishi mumkin. Shuning uchun shartli "pomidor" yoki "olma" uchun bitta tavsiya etilgan narxni belgilash mumkin emas.
3. O'zbekistonda xalqaro bozorlarning sifatli narxlari monitoringini o'tkazish uchun zarur mutaxassislar yo'q va ularni tayyorlash kamida 6 oy davom etadi va arzon bo'lmaydi.
4. Mutlaqo hech narsa bermaydigan bunday narx monitoringi tizimini yaratish va boshqarish xarajatlari "soya eksporti"dan olinadigan daromadlardan oshib ketadi. Ammo sabzavot va mevalarni eksport qilish sharoitlarining yomonlashuvidan kelib chiqadigan yo'qotishlar sezilarli bo'lishi mumkin.
Sabzavot va mevalarni eksport qilishda O'zbekiston duch kelayotgan jiddiy muammolar fonida eksportchilar hayotini murakkablashtirish va korrupsiya uchun yangi imkoniyatlar yaratish mantiqqa to'g'ri kelmaydi. O'zbekiston meva-sabzavot mahsulotlarini eksport qilish va eksport yetkazib berishni diversifikatsiya qilish imkoniyatlarini soddalashtirish yaxshiroqdir.